„Minden alkalmat meg kell ragadni a tanulásra”
A mai nappal útjára indítjuk Kérdezd a mentort! sorozatunkat, melyben minden nagykövetünk feltehet négy kérdést, egy általa választott oktatónak, akit mentornak is tekint saját életében. Első mini-interjúnkat Fekete Nóra, Marketing mesterszakos hallgató, készítette Papp-Váry Árpád dékánnal. Az interjúból kiderül, hogy miért fontos a józan paraszti ész, és hogy miért kell arra bíztatni a hallgatókat, hogy szóljanak, ha valamivel nem értenek egyet.
Fekete Nóra: Mi az oka annak, hogy a piacon elismert szakemberként, mégis inkább az oktatás irányába fordultál erőteljesebben?
Papp-Váry Árpád: Valószínűleg az, hogy marketingoktatónak mindig jobb voltam, mint főállású marketingesnek vagy reklámszakembernek. A METU-n háromszor is megválasztottak az Év oktatójának több száz tanár közül, ezzel szemben reklámügynökségi kreatívként közel sem tudtam ilyen eredményeket felmutatni. Persze jó volt látni egyes ötleteim megvalósulását, és remek főnökeim, mentoraim voltak, akiktől sokat tanultam. De egy idő után nem éreztem azt, hogy ezt akarnám csinálni napi 10-12 órában. Addig mellette tanítottam, amikor szabadidőm volt, aztán a PhD megszerzésekor megfordítottam: mintegy 15 éve már elsősorban oktatok, kutatok, könyveket és cikkeket írok, szervezem a METU-n a kereskedelem és marketing alapszakot és a marketing mesterszakot. E mellett persze dolgozom a piacon is – mert sok esetben épp arra az akadémiai megalapozottságú, de gyakorlati megközelítésre van szükség, amit én képviselek. Bár a marketing világa összetett és az elmúlt években csak még bonyolultabb lett, ettől még a lényege a JPÉ, azaz józan paraszti ész.
Mi motivált a tanításban?
Voltaképp már 18 éves korom óta folyamatosan oktattam – először történelmet a Közgáz Egyetem Studium Generale diákszervezetében. Mivel ott is több ízben az én előadásomat választották meg a legjobbnak a diákok, sőt egy évig az úgynevezett szekciót is vezethettem, azaz én lettem a töri felvételi előkészítőt tartók feje, valószínűleg ott dőlhetett el, hogy később oktatással és oktatásszervezéssel fogok foglalkozni. Már csak azért is, mert a diákszervezetet imádtam, de a tantárgyakat tekintve sokáig nem találtam a helyem az egyetemen. Aztán beültem a marketing előadásra és azt mondtam, hogy ez kell nekem. Nagy lökést adott az is, hogy a végzés évében társaimmal megnyertük a Kreatív szaklap által megszervezett Országos Diákreklámversenyt – ezért is javaslom mindig a tanítványaimnak, hogy ha van lehetőségük, akkor induljanak el ilyen megmérettetéseken.
Mit gondolsz, mitől lehet igazán sikeres egy marketinges?
A legfontosabb szerintem az, hogy mindig kíváncsi maradjon. Szoktam mondani, hogy a marketing nem más, mint pszichológia és matematika. Egyrészt ismerni kell az emberi lelket, másrészt pedig folyamatosan mérni kell az eredményeket. Minden tudást, ami csak ehhez kötődik, magunkba kell szívni, minden alkalmat meg kell ragadni a tanulásra. Ennek rengeteg formája lehet: a klasszikus órai oktatás mellett ott vannak könyvek, a konferenciák, a szakmai folyóiratok vagy éppen az egyre jobb blogok és vlogok is.
Vannak olyan kulcsfontosságú készségek, vagy képességek, amiket elengedhetetlennek tartasz, hogy valaki igazán kiemelkedő marketingessé váljon?
A kulcs mindössze annyi, hogy soha ne higgyük el, hogy mindent tudunk róla. Akik ebben a félévben járnak a kurzusaimra, megerősíthetik, hogy amikor bemutatkozom első órán, ezzel kezdem. Megmutatom ugyan, hogy írtam már hat könyvet és több száz cikket a brandingről, közel tíz éve vagyok a Magyar Marketing Szövetség alelnöke, dolgoztam marketing problémákon vagy harminc teljesen különböző iparágban, de ettől még a mottóm Szókratésztól kölcsönözve: „Egyvalamit tudok biztosan. Azt, hogy nem tudok semmit.” A marketing világa különösen olyan, hogy minél többet tud róla az ember, annál inkább rájön arra, hogy mennyi mindent nem tud róla. Ezért is szoktam mondani a diákoknak, hogy nyugodtan szóljanak, ha valami olyat mondok, ami nem úgy van, hiszen biztos vagyok benne, hogy egyes területeit jobban ismerik a témának, mint én.
2021. 03. 09.Hírek
Szenior Akadémia indul a Budapesti Metropolitan Egyetemen
A Budapesti Metropolitan Egyetem 2024 novemberében előadássorozato …
A Budapesti Metropolitan Egyetem formatervező alumni-ja lett a BIG SEE Product Design Award 2024 győztese
A Nimue intelligens vízminőség-ellenőrző bója nyerte el a 2 …
Második alkalommal vett részt a METU a Design Week Sepsiszentgyörgyön
Design Week Sepsiszentgyörgy 2024. A Budapesti Metropolitan Egyetem 20 …
A Budapesti Metropolitan Egyetem az EAIE éves konferenciáján: Új Lehetőségek a Nemzetközi Együttműködésben
A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) immár második alkalommal k …
A METU az Erasmus Programot ünnepelte a nemzetközi #ERASMUSDAYS rendezvénysorozat részeként
2024 októberében a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) ism&eacut …
A Harvard Business School képviselői látogattak el a METU-ra
Október 19-én a Budapesti Metropolitan Egyetem I. épül …
HunJam 2024
Harmadik alkalommal kerül megrendezésre Magyarország legnagyo …
Október 6-ig látogatható Tóth Andrej oktatónk veszprémi kiállítása
Tóth Andrej tervezőgrafikus, képzőművész PLAKÁTOK - 20 év című kiállítása a vesz …